13.49 WIB
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatu.
Hai teman teman friends
of islamiyyah dimanapun kalian berada semoga kita selalu dalam lindungan ALLAH
SWT ya. Dan semoga kita diberikan umur yang panjang serta keber- kahan dengan
hidup kita sehingga kita bisa menyambut Bulan suci ramadhan tahun ini amin amin
yarabbal alamin.
Kapankah diwajibkan qada, fidyah dan kaffarah?
ISLAM tidak membebankan
umatnya dalam membuat perkara ibadat. Islam memberikan kelonggaran-kelonggaran
tertentu kepada umatnya yang tidak mampu dan berdaya melakukannya. Sebagai
contoh sembahyang yang tidak berupaya dilakukan dengan berdiri, dibolehkan melakukannya dengan
duduk. Sembahyang berbaring atau menelentang juga diharuskan jika tidak boleh
dengan cara berdiri atau duduk.
Begitu juga dengan kewajiban
puasa Ramadan, jika seseorang yang tidak mampu berpuasa dengan sebab-sebab uzur
yang dibenarkan seperti sakit, dalam musafir, orang-orang tua,
perempuan-perempuan mengandung atau hamil dan seumpamanya adalah di antara
orang-orang yang diharuskan berbuka dengan masing-masing diwajibkan qada
sejumlah hari-hari yang tertinggal atau dengan membayar fidyah atau
kedua-duanya. Perkara-perkara ini dijelaskan oleh Al-Quran dan hadis Nabi
Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam dan pendapat ulama mengenainya.
Berdasarkan penjelasan-penjelasan tersebut, ulama dengan ijmak
berpendapat bahwa orang-orang yang meninggalkan puasa dengan uzur syar’i
diwajibkan qada. Di samping itu ada juga orang-orang yang meninggalkannya
ditentukan ke atasnya membayar fidyah. Perkara ini termasuklah orang-orang yang
meninggalkan puasa tanpa uzur.
Secara umumnya, qada
puasa diwajibkan ke atas mereka yang meninggalkan puasa Ramadan, sama ada
dengan keuzuran syar’i atau sebaliknya. Ini berdasarkan ayat Al-Quran di mana
Allah Subhanahu Wataala berfirman yang maksudnya:
“(Puasa yang diwajibkan
itu ialah) beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit
atau dalam musafir, (bolehlah dia berbuka) kemudian wajiblah dia berpuasa
sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain dan wajib atas
orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (karena tua dan sebagainya) membayar
fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela
memberikan (bayaran fidyah) lebih daripada yang ditentukan itu, maka itu adalah
suatu kebaikan baginya dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi
kamu (daripada memberi fidyah) kalau kamu mengetahui. (Masa yang diwajibkan
kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran,
menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang
menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbedaan antara yang benar dengan yang
salah. Oleh itu, sesiapa di antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan
(atau mengetahuinya),
Maka hendaklah dia
berpuasa bulan itu dan sesiapa yang sakit atau dalam perjalanan maka (bolehlah
dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan
itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah
menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung
kesukaran. Dan juga supaya kamu membesarkan Allah karena mendapat petunjuk-Nya
dan supaya kamu bersyukur.” (Surah Al-Baqarah ayat 184-185).
Berdasarkan ayat di atas,
keuzuran syar’i yang mewajibkan qada puasa itu ialah seperti sakit, musafir,
haid dan nifas. Bagaimanapun mereka yang sengaja tidak berpuasa pada bulan
Ramadan tanpa keuzuran syar’i adalah melakukan dosa besar karena melanggar
perintah kewajiban berpuasa dan mereka tetap wajib mengqada puasa yang
ditinggalkan itu.
Menurut hukum syarak orang yang meninggalkan puasa itu ada
beberapa golongan:
1.. Orang yang diwajibkan qada saja.
2.. Orang yang diwajibkan qada dan fidyah.
3.. Orang yang tidak wajib qada tetapi wajib fidyah.
4.. Orang yang diwajibkan kaffarah.
ORANG YANG DIWAJIBKAN QADA SAJA
Qada puasa hanya
diwajibkan kepada mereka yang berbuka puasa di bulan Ramadan, sama ada dengan
keuzuran syari atau tidak. Di antara orang-orang yang diwajibkan qada puasa itu
ialah :
i.. Orang yang sakit yang
ada harapan sembuh. Jika puasa itu boleh mendatangkan mudarat ke atas dirinya
sama ada menambahkan sakitnya, melambatkan sembuh sakitnya atau puasa itu
mengelakkan sakitnya, maka adalah harus bagi orang yang sakit itu berbuka puasa
Ramadan tetapi wajib ke atasnya mengqada puasa sebanyak hari yang
ditinggalkannya setelah sembuh.
ii.. Orang yang musafir
(dalam pelayaran) juga di antara orang yang diberi kelonggaran dalam menunaikan
puasa. Keharusan berbuka puasa Ramadan karena musafir hanya diberikan kepada
mereka yang memenuhi syarat-syarat musafir sebagaimana yang ditentukan oleh
syarak seperti:
a.. Hendaklah jarak perjalanan pergi Belayar itu tidak kurang
dari dua marhalah iaitu 89-91 kilometer atau 56 batu.
b.. Hendaklah pada
permulaan perjalanan itu berniat (qasad) hendak membuat pelayaran menuju ke
destinasi yang diketahui serta menetapkan azam tanpa ragu-ragu untuk berjalan
dalam jarak jauh tidak kurang daripada dua marhalah.
c.. Perjalanan itu
hendaklah atas tujuan yang diharuskan oleh syarak dan bukan atas tujuan untuk
mengerjakan perkara-perkara yang diharamkan atau maksiat.
d.. Pelayaran itu
hendaklah sebelum masuk waktu diwajibkan puasa seperti selepas Maghrib dan
sebelum fajar.
Bagi orang musafir yang
diharuskan berbuka itu adalah wajib mengqada puasa sebanyak hari yang telah
ditinggalkannya.
Orang yang sakit dan
orang musafir yang diharuskan berbuka puasa di bulan Ramadan telah dijelaskan
oleh Al-Quran sebagaimana Allah Subhanahu Wataala berfirman yang tafsirnya:
“Maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir, (bolehlah dia
berbuka), kemudian wajiblah dia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada
hari-hari yang lain.” (Surah Al-Baqarah ayat 184).
Hukum orang yang sakit
dan musafir di atas adalah sama dengan orang yang sangat lapar dan sangat
dahaga. Orang seperti ini juga diharuskan berbuka dan wajib qada. Kelonggaran
tersebut berdasarkan firman Allah Subhanahu Wataala yang tafsirnya:
“Dan janganlah kamu
membunuh diri kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu.” (Surah
An-Nisaa’ ayat 29).
0 komentar:
Posting Komentar